Суб'єкти та об'єкти ХОНС

Суб’єкти хмаро орієнтованого навчального середовища: вчителі, учні, батьки, керівники навчального закладу, адміністратори. Вони можуть об’єднуватися у віртуальні предметні спільноти такі, як методичні об’єднання вчителів-предметів, спільноти керівників навчальних закладів району, спільноти класних керівників, спільноти заступників директорів з навчально-виховної роботи або початкової освіти, спільноти вчителів математики, спільноти вчителів географії тощо. Спільноти можуть утворювати й учні.

  Office 365 - пакет послуг у хмарі для легкої спільної роботи, до якого входять SharePoint, Exchange, Lync та Office Webapps.
Об’єкти хмаро орієнтованого навчального середовища:
― електронна пошта (Outlook);
― система планування (календарі);
― е–записничок (OneNote);
― структуроване сховище навчально–методичних матеріалів (OneDrive);
― програмне забезпечення (Office);
― конструктор сайтів (SharePoint);
― система відеоконференцій (Lync);
― система управління користувачами (учнями , вчителями , батьками);
― корпоративна мережа (Yammer).

Електронна пошта (Outlook) – це потужний засіб для керування відомостями про учнів, вчителів, керівників шкіл та адміністраторів, який може підвищити ефективність комунікації і вчасного інформування учасників навчально-виховного процесу. Диспетчер контактів Outlook можна застосовувати для впорядкування шкільної або районної (корпоративної) електронної пошти.
Система планування (календарі) – це календарі, до яких відкрито доступ через мережу Інтернет, які дають змогу обмінюватися даними або переглядати їх, планувати шкільні заходи на тиждень, місяць, півріччя, рік. Календар дає змогу створювати та відстежувати зустрічі та наради. Одночасно можна мати кілька календарів. Наприклад, календар методичних об’єднань вчителів, класних керівників, загальношкільних заходів тощо.
E–записник (OneNote) – дає змогу користувачам легко впорядковувати свою роботу та отримувати до неї повсюдний доступ. Він має такий же принцип дії, як і фізичний записник, але OneNote може вміщати на потрібній сторінці всі види цифрових файлів, зокрема зображення, документи, аудіофайли тощо. Щоразу під час вставлення елементів з Інтернету застосунок OneNote зберігатиме посилання, щоб можна було завжди визначити, звідки було отримано ці дані. Нарешті, під час пошуку у файлі OneNote застосунок розпізнає текст у документах, а також виконує пошук, відповідно до пошукового запиту у відсканованих документах. Це надзвичайно важливо для файлів, які мають некласифікований текст, такий як «Домашня робота» або «Завдання». Творчі вчителі-предметники використовують OneNote у якості електронної книги.
Структуроване сховище навчально–методичних матеріалів (OneDrive) – це безкоштовне он-лайнове сховище (особисте або корпоративне), яке надається разом з обліковим записом Microsoft. Службу OneDrive можна використовувати, для зберігання різноманітних документів, відео-фрагментів, фотографій та інших файлів у хмарі, надавати до них спільний доступ колегам, однокласникам і навіть співпрацювати над вмістом з іншими користувачами. Структура сховища може буди різноманітною і відображати класи (1–11), уроки (№1–№70) і залежить від політики навчального закладу.
Офісні застосунки (Office) – це програмне забезпечення для розробки і використання навчально–методичних матеріалів та підтримки документообігу. У хмарі можна створювати папки, скористатися текстовим редактором (Word), табличним процесором (Excel), редактором презентацій (PowerPoint), редактором опитувальників (форми Excel).
Конструктор сайтів (SharePoint) – це перш за все платформа для створення веб-застосунків і може бути використана для розв’язання багатьох педагогічних завдань. Мета використання даної платформи - допомогти усім навчальним закладам швидше і ефективніше виконувати свою роботу. Вона надає користувачам можливість здійснювати пошук колег, вчителів-новаторів, науковців, спонсорів, а також є засобом спільної роботи, обміну інформацією, ідеями та досвідом. Усіма цими засобами можна управляти централізовано, що дозволяє скоротити витрати і ризики, пов'язані з управлінням. Також є можливість працювати в SharePoint і з мобільних пристроїв через Інтернет браузер. Системні адміністратори або ІТ-персонал навчального закладу зможуть швидко реагувати на проблеми, що виникають, і ефективно використовувати нові можливості, завдяки аналізу даних та внесенню динамічних змін, спрощенню обміну ідеями, об'єднанню інформації. Для ІТ-фахівців це забезпечує можливість досягнення балансу між більшою самостійністю користувачів і збереженням централізованого контролю над платформою.SharePoint є корпоративною мережею і для повноцінної роботи, необхідно об'єднатися і просувати корпоративну культуру, стимулюючи регулярне оновлення колегами їх користувацьких профілів і надання релевантної інформації.
За допомогою SharePoint навчальні заклади можуть:
  • організувати віддалену роботу як вчителів, так і учнів;
  • cтворити он–лайн майданчик для обміну досвідом і знаннями;
  • розвивати і зберігати базу знань навчального закладу;
  • автоматизувати документообіг;
  • полегшити життя вчителів за допомогою формування бази електронних шаблонів документів;
  • управляти проектами, розвитком обдарованих учнів;
  • проводити дистанційне навчання для учнів, які за тривалою хворобою не відвідують школу.
Загальновизнані сильні сторони платформи:
  • широкі можливості застосування: внутрішні портали, зовнішні сайти, документообіг, управління проектами;
  • повноцінна робота з документами Office он–лайн на порталі, інтеграція з Outlook календарями;
  • розмежування прав доступу, кожен користувач SharePoint бачить і знаходить тільки те, що йому дозволили колеги, учні або системні адміністратори;
  • масштабованість, яка дає можливість SharePoint охопити корпорацію (школу, район, регіон) з усіма філіями і підрозділами, і це не вплине на швидкість роботи системи.
До особливостей SharePoint можна віднести:
  •  інтерфейс, вимагає певних зусиль від користувача щодо використання та освоєння SharePoint;
  • організація пошуку на SharePoint вимагає додаткових знань вчителя з адміністрування платформи;
  • підвисання («засинання») при неактивному використанні платформи, що викликає нарікання вчителів, які звикли використовувати інформаційні технології під час навчально-виховного процесу дозовано;
  • під час відкриття сайту SharePoint вперше, спостерігається гальмування;
  • багатофункціональність SharePoint можна використовувати для реалізації багатьох завдань, але для цього його потрібно допрацьовувати або доповнювати спеціалізованими платними надбудовами, на що знадобляться додатковий час і кошти.
Призначення сайтів, побудованих на SharePoint може бути різним:
  • корпоративний портал новин, відображення новин освітнього закладу, вакансій, різноманітна інформація про склад керівництва, структуру закладу, стратегію розвитку, сервіси (різноманітні довідники, фото та відео галереї, методичне та дидактичне забезпечення);
  • центр документів, структуроване зберігання й управління життєвим циклом документів навчального закладу, автоматичний збір документів з різних джерел, сканування документів, маркування документів;
  •  кафедра, спільна робота з документами кафедри (робочі документи проектів, справ, договорів, різних замовлень), зберігання довідкових та нормативних даних, ведення різних взаємопов'язаних баз даних, візуалізація даних (Excel, Visio), автоматизація навчальних процесів;
  •  сайт проекту, спільна робота над документами проекту, інформування учасників проекту, ведення баз даних по ризиках, проблема, записам якості;
  • аналітичний сайт, наприклад центр візуалізації ключових показників діяльності навчального закладу або центр візуалізації діаграм (Visio);
  •  сайт автоматизованого сервісу, наприклад, замовлення візитних карток: на сайті сервісу, як правило, доступна форма для замовлення сервісу, архів замовлень користувача, інформація про хід виконання його заявки;
  •  сайт автоматизованого бізнес процесу, наприклад, центр управління договорами. На такому сайті запускаються бізнес процеси, які поєднують роботу безлічі людей різних підрозділів, зберігаються документи і всі необхідні дані по кожному бізнес процесу.